Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nurze
Powróć do: Pomoc społeczna

Jak ubiegać się o pomoc

Wszystkie świadczenia pomocy społecznej udzielane są na wniosek samej osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego (np. w przypadku dziecka - jego rodziców albo opiekunów prawnych) lub innej osoby.

W niektórych przypadkach, zwłaszcza w stosunku do osób, które nie mają świadomości swoich praw, pomoc społeczna udzielana jest z urzędu.

Jeśli osoba potrzebująca wsparcia sama nie zgłosi się z wnioskiem o pomoc, ale zachodzi konieczność udzielenia takiej pomocy, pracownik socjalny może wszcząć postępowanie z urzędu. W takiej sytuacji jednak, w trakcie prowadzonego postępowania, musi on uzyskać zgodę osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego na udzielenie pomocy.  

Tryb przyznania świadczeń z pomocy społecznej:

1. Zgłoszenie wniosku o udzielenie pomocy.

Z wnioskiem można zgłosić się również osobiście, telefonicznie lub pisemnie do ośrodka pomocy społecznej w miejscu zamieszkania.

W sytuacjach szczególnych lub w sprawach niecierpiących zwłoki pomoc uzyskać można także w miejscu aktualnego pobytu.

W przypadku składania wniosku tradycyjną drogą nie ma ściśle określonego przepisami druku podania o pomoc, jednakże powinno ono zawierać pewne elementy, takie jak:

  • datę i miejsce sporządzenia wniosku,
  • imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy,
  • nazwę i adres ośrodka pomocy społecznej, do którego skierowany jest wniosek,
  • wyjaśnienie jakiej formy pomocy się oczekuje i w jakim zakresie bądź też podanie informacji o występującym problemie,
  • podpis osoby składającej wniosek.

Tutaj znajdą Państwo przykładowy formularz wniosku o pomoc.

Do wniosku należy dołączyć kserokopię dokumentów istotnych dla rozstrzygnięcia sprawy, np. zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia za pracę, emerytury, orzeczenia o niepełnosprawności.

2. Sporządzenie wywiadu środowiskowego i planu pomocy.

Podstawą udzielenia pomocy jest przeprowadzenie przez pracownika socjalnego wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania osoby ubiegającej się o pomoc, a w sprawach pilnych – w jej miejscu pobytu.

Wywiad środowiskowy przeprowadzany jest w ciągu 14 dni od daty wszczęcia postępowania, a w sprawach wymagających szybkiego udzielenia pomocy – w terminie 2 dni.

Celem przeprowadzenia wywiadu środowiskowego jest rozeznanie sytuacji osobistej, rodzinnej, dochodowej i majątkowej osób i rodzin ubiegających się o pomoc, a także ustalenie planu pomocy.

WAŻNE:
Brak zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego jest równoznaczny z rezygnacją z pomocy społecznej.

Ponieważ w świetle ustawy o pomocy społecznej przez rodzinę rozumie się osoby spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie zamieszkujące i gospodarujące, pracownik socjalny zbiera informację dotyczące wszystkich tych osób, a nie tylko osoby, która wystąpiła z wnioskiem o pomoc.

3. Rozpatrzenie podania oraz wydanie decyzji.

Kierownik Ośrodka Pomocy Społecznej rozpatruje złożone podania w oparciu o sporządzony przez pracownika społecznego wywiad środowiskowy oraz dołączone dokumenty.

Decyzja wydawana jest zawsze w formie pisemnej, w terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku.

W przypadku, gdy osoba ubiegająca się o pomoc nie zgadza się z treścią decyzji, może złożyć odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ostrołęce

Odwołanie takie należy złożyć w naszym ośrodku w terminie do 14 dni od daty doręczenia decyzji.

4. Realizacja świadczenia.

Świadczenia finansowe są wypłacane w kasie Banku Spółdzielczego lub przekazywane na konto bankowe wskazane przez osobę ubiegającą się o pomoc.

O szczegółach realizacji świadczeń niefinansowych osoby ubiegające się są informowane w decyzji.